Webprofis is een Forum waarin je vragen kunt stellen die webgerelateerd zijn. Heb je vragen over of problemen met je Webpagina, HTML, CSS, Javascript, PHP of andere client of serverside scriptingtalen? Stel ze dan gerust op dit forum. Op dit forum zijn een aantal vrijwilligers actief die u graag met uw vragen willen helpen en u waar mogelijk een passend antwoord aanbieden. Hebt u zelf veel ervaring en kennis met betrekking tot het bovenstaande? U bent van harte welkom om uw kennis met anderen te delen!

We hopen dat eenieder op dit Forum een leerzame ervaring mag opdoen.

Team Webprofis

meerdere functies

Voorheen plaatste ik alle php functies zoals registreren, login, formulieren, edit, submit enz. in een bestand met de naam functies.php
Na maten van tijd wordt dit een aardig bestand, en persoonlijk vindt ik dat het overzicht steeds minder wordt.

Nu wilde ik de functies in een bestand zetten, denk aan registreren en login in een bestand en dan formulieren in een bestand en zoals bewerken, verwijderen en toevoegen ook in een bestand.

Heeft dit nadelen ?
If it's not fun, you're not doing it right!

Reacties

  • Ik doe zelf altijd een gemiddelde van wat jij deed en wilt gaan doen :p
    Zo maak ik bijvoorbeeld om de pagina's te beheren ????n file met daarin alle functies voor dat beheer, voor registratie weer een andere file met daarin de registreer/aanmelden/ww vergeten/veranderen etc.

    Zo heb je dus altijd alle "elementen" of hoe je het wilt noemen altijd in een oogopslag gevonden met alleen relevante code.
  • PMPosts: 732
    Ja daar ben ik nu ook achter,
    voorheen waren het wel wat minder files, maar met gesorteerde functies in meerdere files is het geheel wat overzichtelijker.
    Juist wat meer include regels, tenminste andere dan een keer include functions.php
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • bewerkt wo 30 sep 2015
    PMPosts: 415
    Even wat uitleg omtrent de manier die ik meestal gebruik:

    De meeste sites die ik maak, zijn eigenlijk gewoon heel simpel, een richtext editor, waarbij je een (nieuwe) pagina kunt toewijzen aan de navigatie, of een droplist van iets uit de navigatie, of gewoon een nieuwe pagina die je alleen kunt bereiken als je de link weet.
    Je kunt "per pagina" een bestand includen (via een menu zie je alle "plugins"), en in dat bestand/plugin include ik (of hardcode) de bijhorende functies.

    Heel simpel en heel overzichtelijk i.m.h.o.
  • PMPosts: 732
    Ik heb de verandering toegepast omdat ik zelf mij steeds betrapte om maar functies erbij te zetten.
    Het betreft een eigen cms wat ik veel gebruik, de een wil een gastenboek de ander een fotoalbum of een nieuws categorie of men wilt een aanvraag formulier enz.

    Wat nu gebeurde is dat ik steeds functies hiervoor aanmaakte, en deze in een bestand stonden.
    Alleen als dan iemand gewoon een fotoalbum wilt stonden ook de functies van gastenboek nieuws etc allemaal in die file, terwijl ze niet werden gebruikt.

    Dus nu ben ik het geheel zo aan het maken dat als men een bepaald gedeelte wil, dat ik gewoon de functie en class voor die functie erbij voeg.

    Tja zoals ik al ergens zij het wordt winter, dus weg bij de vijver :)
    If it's not fun, you're not doing it right!
Login of Registreer om te reageren.