Webprofis is een Forum waarin je vragen kunt stellen die webgerelateerd zijn. Heb je vragen over of problemen met je Webpagina, HTML, CSS, Javascript, PHP of andere client of serverside scriptingtalen? Stel ze dan gerust op dit forum. Op dit forum zijn een aantal vrijwilligers actief die u graag met uw vragen willen helpen en u waar mogelijk een passend antwoord aanbieden. Hebt u zelf veel ervaring en kennis met betrekking tot het bovenstaande? U bent van harte welkom om uw kennis met anderen te delen!

We hopen dat eenieder op dit Forum een leerzame ervaring mag opdoen.

Team Webprofis

Sitemap.xml: ook .doc, .epub en pdf?

bewerkt zo 20 dec 2015 in SEO Posts: 44
Ik beheer websites waar html-documenten ook worden aangeboden in de formaten .doc, .epub en pdf. Heeft het zin om in de sitemap.xml alle formaten op te nemen?

Reacties

  • PMPosts: 48
    Voor zover ik weet niet. Men houdt er namelijk niet van om hetzelfde meerdere malen terug te vinden in een sitemap. Dat kan resulteren in lagere ranking in de zoekmachine of zelfs een ban.

    Als het iets unieks is, wat niet in een html pagina verpakt is, dan mogelijk wel, maar ik weet niet of dat gescanned wordt door de bots.
  • PMPosts: 732
    Een pdf is gewoon een extra pagina, en als je deze zowel in html als pdf identiek hebt staan is het dubbele content.
    Zoals kbcs al vermelde dubbele content is niet gewenst (denk aan twee pagina's met zelfde titel en inhoud.

    Daarbij moet je (mits je het gaat gebruiken) wel zorgen dat je pdf ook een titel, auteur, als omschrijving heeft, keywords is optioneel en bij google niet van toepassing.

    Mijn advies, neem je .doc, .epub en .pdf niet op in je sitemap.
    Ik zou ze zelfs uitsluiten in de robots.txt als ze identiek zijn aan een pagina.

    Dan de vraag, waarom gebruik je dit ?
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • bewerkt za 7 nov 2015
    PMPosts: 44
    ReneV schreef:: Dan de vraag, waarom gebruik je dit ?
    Op de betreffende website worden alle html-pagina's ook aangeboden als doc, epub en pdf om bezoekers met een tablet en e-rader tegemoet te komen. In robots.txt is aangegeven dat pagina's in doc, epub en pdf-formaat niet geindexeerd moeten worden. Blijkbaar worden ze niet geindexeerd want de website komt op een gunstige plek in de zoekresultaten en ik zie daar alleen de html-pagina's.

    Na een paar dagen studeren bij Google Webmasters en in fora, en een aantal experimenten te hebben gedaan, lijkt het mij niet zinvol om een sitemap.xml te maken, ook al raad Google het nogal dringend aan.



  • PMPosts: 732
    Tablet en responsive kun je beter met css realiseren, scheelt een berg en maakt je site seo vriendelijk.
    Een sitemap is altijd zinvol, je zegt (bij wijze van spreken) dan tegen google er is nieuwe content, dan dat je wacht dat google komt om te kijken of er nieuwe content is ;)
    If it's not fun, you're not doing it right!
Login of Registreer om te reageren.