Webprofis is een Forum waarin je vragen kunt stellen die webgerelateerd zijn. Heb je vragen over of problemen met je Webpagina, HTML, CSS, Javascript, PHP of andere client of serverside scriptingtalen? Stel ze dan gerust op dit forum. Op dit forum zijn een aantal vrijwilligers actief die u graag met uw vragen willen helpen en u waar mogelijk een passend antwoord aanbieden. Hebt u zelf veel ervaring en kennis met betrekking tot het bovenstaande? U bent van harte welkom om uw kennis met anderen te delen!

We hopen dat eenieder op dit Forum een leerzame ervaring mag opdoen.

Team Webprofis

nieuwe site

bewerkt za 19 apr 2014 in Stylesheets Posts: 107
Hoi jongens
Ik moet een website voor onze school maken. In mijn kop ben ik er
al veel mee bezig geweest maar moet stilletjes aan serieus gaan beginnen.
Mijn vorige project -- dat gelukkig wel goed afgelopen is -- heeft me wel
zoveel stress/frustratie bezorgd dat ik een schrik genomen heb. 't Was geen
fun (dus deed ik het misschien wel fout).

Een paar vraagjes:
1. hoe beginnen jullie aan een nieuwe site?
Beginnen jullie van nul, vertrekken jullie van een template?
Maken jullie eerst je ontwerp in photoshop? Zo moeten wij het nu doen
maar dat wist ik nog niet eens bij mijn eerste project.

2. weet iemand waar je nog de templates voor faux-columns kunt dowloaden.
Ze stonden bij codesucks maar die site is verdwenen.

3. Ik zou bovenaan in mijn header een slideshow willen die automatisch
loopt dus dat je niet moet klikken. Met lightbox?

4. https://www.dropbox.com/s/4iuuxh5xtl0gbu4/kalender.jpg
Het zou leuk zijn als ik iets zoals dit zou kunnen maken. Een
kalender die je kunt scrollen. (Deze werkt niet, is van een
vorige student en is maar een prentje). Hoe moeilijk is dit
(voor een beginneling)?

Dat was het voorlopig. Ik heb het topic maar meteen bij css aangemaakt want
zal waarschijnlijk wel hulp nodig hebben bij de positionering.


Reacties

  • PMPosts: 879
    1.
    Ik ga meestal op zoek naar een template of CSS Layout die al de goede indeling heeft (architectuur). Die ga ik dan naar behoeven strippen.
    Kijk wel even naar de broncode, want sommige templates geven je wel de juiste indeling maar zijn met kunst en vliegwerk zo in mekaar
    gezet.
    Meest professioneel is idd via Photoshop design maken, uitsnijden en dan de divs genereren, dat is dus vanaf 0 beginnen.

    2.
    Er staan hier een setje basis CSS Layouts onder Tuts & Scripts bovenaan maar als je ze in alle kleuren en geuren wil hebben kun je hier eens kijken:
    http://www.dynamicdrive.com/style/layouts/
    http://www.free-css.com/free-css-layouts/page1

    3.
    http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex14/index.html
    http://www.instantshift.com/2013/09/05/free-jquery-sliders/

    4.
    http://www.jqueryrain.com/2012/07/jquery-scrollbar-plugin-examples/
    http://www.jqueryrain.com/demo/jquery-news-ticker/


  • PMPosts: 732
    1). Het licht helemaal eraan hoe ik begin, is het iets voor mij zelf dan heb ik al een idee in mijn bol en dat ga ik uitwerken en begin dan gewoon bij het begin te schijven.
    Is het nu voor iemand anders dan begin ik ook in photoshop met een voorbeeld, als de persoon dit goed vindt dan begin ik ook hier gewoon met schrijven.

    2). CSS Layouts

    3). Daar zijn er zoveel van, maar Wowslider vindt ik persoonlijk wel een van de mooiste.
    Een eenvoudige is bijvoorbeeld: BxSlider

    4). Dit is ook een slider maar dan een die content scrollt zoals CodaSlider

    Wat ik dus zou doen is een voorbeeld maken in Photoshop, bijvoorbeeld teken een layout met header, navbar, content en footer.
    Plaats in deze gedeeltes het gene wat je wilt realiseren.
    Dan is het een kwestie van gaan schrijven en zodra je het layout hebt staan ga dan kijken waar en wat je een effect wilt geven.

    Suc6
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • PMPosts: 107
    Dankjewel Nuet, ik ga het allemaal bekijken. Zie je, probleempje, k denk niet dat ik kunst- en vliegwerk herken. Als de validator klopt, dan mag ik er toch vanuit gaan dat het juist is?
  • PMPosts: 107
    Bedankt Ren??. En weeral zo snel. Met jullie uitleg kan ik iets aanvangen. Photoshop wordt het dan, dat vind ik nog het makkelijkste. De leraar heeft dan toch niet gelogen (maar deze is een jong enthousiast kereltje, uit "the scene", want daar heeft-ie het geregeld over. Hij is jammer genoeg wat gierig met zijn punten, wat soms wat ontmoedigend is). Ik heb mijn werk dus.
  • PMPosts: 732
    Beginnen met photoshop kun je ook omzeilen ;)

    Zoek een leuk werkende template bijvoorbeeld:
    Simple Gray 621
    Deze download je en start de html, maak dan een printscreen en de afbeelding openen in photoshop.
    Knip je browser eruit en klaar, een hele groot stap overgeslagen aangezien je niet met layers hoeft te werken neem ik aan.
    Dit scheelt bergen werk ;)
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • PMPosts: 107
    Het staat daar vol met websitetemplates! Beter zal ik ze toch niet kunnen maken. Ik ga eens grasduinen.
  • Werk uit wat je waar wilt hebben en dat kun je zelfs met pen / papier (of welk tekenprogramma dan ook) doen.

    Vaak is het beginnen vanaf NUL met het nodige jatwerk (voorbeeld code van andere gebruiken).

    Maar je zult zien dat gaandeweg alles toch wel weer wat veranderd, helemaal niet erg, want al doende leert men. Niet alles kan 1 op 1 van ontwerp naar uitvoering worden omgezet, de allereerste tekening is meestal niet meer als een leiddraad.

    Grote sites worden regelmatig geredesigned, niet omdat het niet goed was, maar omdat het niet meer aansluit bij de wensen van NU. Kijk naar een html-site, maar goed, die is er fors op achteruit gegaan sinds de laatste remake (resultaat = deze site).

    Stop ook niet te veel tijd in de allereerste tekening, want dan laat je kostbare code-tijd verloren gaan. Ook bij coderen is er een mix van design en inhoud. Soms moet je even je aandacht aan hete design besteden (vaak vooraf aan en nadat een stuk inhoud is afgehandeld) om weergave van de inhoud in juiste banen te leiden.

    Houd het meestal ook eenvoudig en begin met de eenvoudigste zaken, dan heb je in ieder geval iets om te laten zien (aan die gierige leraar) als de tijd daar is, ook als je niet geheel klaar zou zijn. Leuk dat die slide-show het perfect doet, maar waar is de rest -> levert meestal minder punten op als - Leuk hoe de inhoud is opgemaakt, jammer dat die slide-show het niet doet.

    Je kunt bij een proefwerk toch ook beter 80 procent van de vragen af hebben goed afhebben als maar 20 procent, zelfs als dat de moeilijkste zijn. Zelfs als krijg je voor die 20 procent een hogere waardering, meestal compenseert dat niet en als je er 1 fout hebt, dan verlies je veel punten.

    De toeters en bellen zijn er voor als de rest klaar is, dus niet mee beginnen, zeker niet als beginner.
  • PMPosts: 107
    Bedankt voor jullie antwoorden, jongens. Ik zal sowieso van nul moeten beginnen want de photoshop template die we moeten maken telt in ????n keer ook als eindwerk photoshop. Ik denk dat de leraars er zelf niet gerust meer in zijn. De huidige site (http://www.cvohz.be/) is zo lelijk en vooral onoverzichtelijk dat niemand van de leraars er nog aan wil. Daarom dat wij ze krijgen als "eindwerk".
    Een goede oefening zou ik zeggen, maar wel in ????n keer een hele grote. En dat zou allemaal niet erg zijn, maar we hebben nog hopen ander werk, gewoon nog geen tijd gehad. Op dit moment zit ik te knoeien met "Drupal" dat het niet meer mooi is. Html en css vind ik al het ergste niet meer.
  • bewerkt ma 28 apr 2014
    PMPosts: 732
    Wat wel leuk is, is dat ze bij de lessenrooster gebruik maken van bootstrap ( helaas de rest van de site niet ), dat scheelt een berg werk.

    En waarom moeten jullie drupal gebruiken ?
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • PMPosts: 107
    Hoi Ren??, geen idee waarom we drupal moeten gebruiken. Ik zit er nu mee te knoeien, krijg het ding niet aan de praat. Heb al 4 dagen (mijn hele lange weekend) voorzien om te oefenen, maar krijg het niet eens ge??nstalleerd (op windows zou het ding moeilijk doen). Ik ben niet mee. (Tot nu toe) mijn slechtste vak. Het is niks anders dan installeren en knopjes aan- en uitvinken. De enige reden die ik kan bedenken is dat het dan toch moet "gevraagd" worden op de arbeidsmarkt, want waarom anders zouden ze het geven. Daarom dat de opleiding (grafische vormgeving) ook uitgebreid is met een stuk webdesign, wel ten nadele van Photoshop en Illustrator, want de opleiding mag niet langer dan een half jaar duren. Twee jaar terug zat het nog niet in het lessenpakket.
    Had wel al van wordpress gehoord (maar ik zit meestal op Amerikaanse sites), maar nooit eerder van drupal. Het is vergelijkbaar zeggen ze wel.
  • PMPosts: 732
    De drie bekendste zijn Joomla, Drupal en Wordpress en zo hebben ze allemaal voor en nadelen.

    Ik weet niet precies wat voor cursus je volgt maar vindt wel als je een cursus photoshop neemt dan hoort hier geen webdeveloping bij, en anders om ook niet daar is het namelijk te groot voor en echt niet haalbaar binnen een half jaar.

    Denk alleen al aan een website bouwen: Opbouw, Mogelijkheden, Browser ondersteuning, Seo, Design enz.
    Of een cursus cms, bv. wordpress: Install, plugins, artikel schrijven, media gebruiken, Seo, Design, beveiliging enz.
    En dan photoshop werken met de diverse tools, gebruik maken van layers enz.

    Dit kun je niet in een half jaar allemaal onder de knie krijgen, denk als je aan deel twee begint en je bent op de helft ben je deel 1 alweer kwijt :)
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • PMPosts: 107
    Hoi, Ren??. Omdat het zoveel is loop ik ook rond als een kip zonder kop. Al 5 maanden. We waren gewaarschuwd dat het zwaar ging zijn<. Het is 8 uur in school, dan werk ik tot 11uur 's avonds (soms tot 1 uur), en het hele weekend. Ik houd me (tot nu toe) overeind omdat ik weet dat het nog 8 weken doorbijten is. Niets gaan we dan natuurlijk heel goed kennen, maar we zouden toch een stevige basis moeten hebben (aldus de leraar). Photoshop zou een goede basis zijn, zei-ie, illustrator zouden we al gevorderd zijn, voor indesign hebben we ons rot moeten werken maar daar hebben we het meeste geleerd, en dan web (html en css), en dan nog drupal. En dan nog wat typografie enz. Het is de opleiding grafisch vormgeven voor print en web -- en web is naderhand toegevoegd. Er is ook nog een aparte opleidng van 6 maanden webdesign. We waren gewaarschuwd, maar zo zwaar had ik niet verwacht. Maar ik hou stand. En jullie hebben me al erg geholpen.
  • PMPosts: 732
    Die 8 weken haal je ook wel, en als er vragen zijn stel ze gerust, wij zijn er tenslotte om te helpen.
    Nadeel is dat we hier vaker iets anders handelen dan jullie leraar :)

    Suc6 en veel sterkte, je komt er wel !!!
    If it's not fun, you're not doing it right!
Login of Registreer om te reageren.