Webprofis is een Forum waarin je vragen kunt stellen die webgerelateerd zijn. Heb je vragen over of problemen met je Webpagina, HTML, CSS, Javascript, PHP of andere client of serverside scriptingtalen? Stel ze dan gerust op dit forum. Op dit forum zijn een aantal vrijwilligers actief die u graag met uw vragen willen helpen en u waar mogelijk een passend antwoord aanbieden. Hebt u zelf veel ervaring en kennis met betrekking tot het bovenstaande? U bent van harte welkom om uw kennis met anderen te delen!

We hopen dat eenieder op dit Forum een leerzame ervaring mag opdoen.

Team Webprofis

transparante background image

bewerkt ma 27 jan 2014 in Grafisch Posts: 162
regelmatig loop ik tegen het probleem aan dat als ik een image een transparante achtergrond wil geven dat de borders nog de kleur bevatten van de originele achtergrond. Ik werk zelf met GIMP en heb daar een optie om de achtergrond transparant te maken ( soort toverstok). Ik weet niet hoe dit in Photoshop kan maar is dat daar ook een probleem dat je uiteindelijk toch nog sporen ziet van de originele achtergrond? Ben je echt verplicht om dit met de hand pixel voor pixel bij te werken of is er toch een of ander "tooltje" voor die hem haarscherp kan maken?
Zie image hieronder van logo op een zwarte achtergrond
image
De meeste fouten ontstaan tussen de monitor en de rugleuning van je stoel!
Getagd:

Reacties

  • PMPosts: 106
    Ik weet niet hoe je het precies doet, maar het lijkt me dat je dat logo ook gewoon apart hebt gemaakt? Dus dan heb je het op een eigen layer toch? Dan zet je alle andere layers uit en krijg je dus een transparante achtergrond.
  • PMPosts: 732
    Ik ken GIMP niet, maar zo te lezen werkt het een beetje het zelfde als Photoshop.
    In photoshop heb je het zelfde, toverstok selecteerd een kleur bv. #ffffff en je zegt dan knippen, doordat er om het logo de kleur #fefefe staat wordt deze niet weg geknipt, dat is de reden dat je die witte (fefefe) kleur rand nog ziet staan, zo ook de schaduw onder het logo.

    Optie, maak een schaduw of rand om de transparante afbeelding, en speel met de positie bijvoorbeeld binnen, midden of buiten.

    Andere leul voorbeeld, wel wat meer werk voor photoshop:
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • PMPosts: 732
    Nice, dus als je een link van yoputube plaats zie je gelijk het filmpje :)
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • PMPosts: 162
    het logo heb ik van van een website gehaald waar je free vector images kunt downloaden. Ik pik daar wel vaker dingen vandaan maar ze hebben bijna allemaal een witte achtergrond en als je dus het image wilt gebruiken op een andere achtergrtond moe tje die achtergrond weer wegtoveren. Maar nu ik dat filmpje bekijk hierboven denk ik dat photoshop daar iets geraffineerdere tools voor heeft dan GIMP. Ik snap ook niet waarom ze die vector images altijd aanbieden met een witte achtergrond. Als je het wilt gebuiken op andere achtergrond ben je weer verplicht om met dat prielwerk te beginnen...
    De meeste fouten ontstaan tussen de monitor en de rugleuning van je stoel!
  • PMPosts: 106
    Weet je zeker dat jij geen foutjes maakt? :P want lijkt me inderdaad vrij apart.
  • bewerkt di 28 jan 2014
    PMPosts: 162
    Hier heb ik hem vandaan:
    http://all-free-download.com/free-vector/vector-logo/exquisite_threedimensional_logo_set_01_vector_163901.html
    Als je hem dus download krijg je een groot image met al die iconen erop; dan snij ik hem uit, maar heb je dus witte achtergrond..dan met de toverstok die achtergrond wegtoveren en dan blijft er altijd nog op de randjes witte pixels achter. En dat is zover ik weet met GIMP alleen pixel voor pixel weg te werken...
    Maargoed, het is freeware, neem aan als je zoiets bij shutterstock koopt dat je het image op een transparante achtergrond krijgt aangeboden en evt ook nog een PSD erbij waarin je de layers zelf kunt bewerken...maar dan ga je dus ook betalen
    De meeste fouten ontstaan tussen de monitor en de rugleuning van je stoel!
  • ow, maar een jpg is altijd 'flat', je kan daar niet per laag aanpassen, zoek een progje waar je (in dit geval) eps mee kan openen en je verkent een nieuwe wereld :P
  • bewerkt di 28 jan 2014
    PMPosts: 106
    Download even een programma waar je de .eps file mee kan openen en pak het logo los van de witte achtergrond :)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Encapsulated_PostScript#Saving_to_EPS_file_format

    Het kan zo te zien ook gewoon met Gimp, maar dan moet je een extra plugin oid hebben.
  • PMPosts: 162
    ja klopt Erwin, ik kan hem ook openen met Gimp, maar dan heb ik nog steeds een witte achtergrond als ik de .eps open en eerlijk gezegd, de kwaliteit is stukken minder dan de .jpg. Ik had verwacht dat als je de .eps opent hij een transparante achtergrond liet zien; die .eps heeft geen enkele meerwaarde, moet nog steeds de witte achtergrond eruit halen
    De meeste fouten ontstaan tussen de monitor en de rugleuning van je stoel!
  • bewerkt di 28 jan 2014
    PMPosts: 106
    Als ik het bestand open in Adobe Illustrator kan ik het object gewoon vastpakken. Dan heb ik de vector van echt alleen het logo. Het staat alleen inderdaad niet op aparte layers, maar het in nog wel een vector object dat los staat van de rest.

    EDIT: heb je een mailtje gestuurd.
  • PMPosts: 732
    Je kunt de eps gewoon in photoshop openen, nadeel van deze afbeeldingen is dat ze er een schaduw onder leggen, deze heeft een wit vlak.
    Dus juist even onder de schaduw weg nemen en je betn klaar.
    image
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • PMPosts: 106
    ReneV schreef:: Dus juist even onder de schaduw weg nemen en je betn klaar.
    Ik heb eigenlijk nog nooit met illustrator gewerkt, en zit nu op werk dus ga er ook niet uitgebreid naar kijken. Maar ik vermoed dat je dat witte schaduw deel weg kan halen door de vector aan te passen. Veel beter dan het witte er weer uit te photohoppen.
  • PMPosts: 732
    Erwin schreef:: Maar ik vermoed dat je dat witte schaduw deel weg kan halen door de vector aan te passen. Veel beter dan het witte er weer uit te photohoppen.
    Inderdaad, door de shaduw vector met illustrator te selecteren kun je hem zo verwijderen.
    Ik heb ook nog nooit met illustrator gewerkt, maar gaat snel en simpel (weer wat geleerd vandaag).

    If it's not fun, you're not doing it right!
Login of Registreer om te reageren.