Webprofis is een Forum waarin je vragen kunt stellen die webgerelateerd zijn. Heb je vragen over of problemen met je Webpagina, HTML, CSS, Javascript, PHP of andere client of serverside scriptingtalen? Stel ze dan gerust op dit forum. Op dit forum zijn een aantal vrijwilligers actief die u graag met uw vragen willen helpen en u waar mogelijk een passend antwoord aanbieden. Hebt u zelf veel ervaring en kennis met betrekking tot het bovenstaande? U bent van harte welkom om uw kennis met anderen te delen!

We hopen dat eenieder op dit Forum een leerzame ervaring mag opdoen.

Team Webprofis

SEO

bewerkt za 19 dec 2015 in SEO Posts: 732
Als je een afbeelding (op je server) gebruikt in pagina met de naam 043.jpg
Is dit voor zoekmachines een probleem, of kun je beter wegschrijven als auto-afbeelding_043,jpg ?

Met andere woorden wordt er gekeken naar de naam van een afbeelding of naar de inhoud (gegevens) ?
If it's not fun, you're not doing it right!

Reacties

  • Ik denk dat vw-golf-tdi interessanter is dan 043.
    Ook als je dan "golf" afbeeldingen zoekt, zal je wel gevonden worden met vw-golf-tdi maar niet met 043.

    Maar ik betwijfel heel erg hard, dat als je gewoon bv via google zoekt op "vw golf tdi" en je hebt twee exact gelijke websites maar op de ene website heb je 043 en op de andere vw-golf-tdi, dat die dan eerder in de resultaten zal komen te staan.
    Ik denk dat de meest populaire site dan als eerste zal komen te staan.
  • PMPosts: 732
    Nou als ik op een soort vis zoek (cichliden) dan kom ik afbeeldingen van mij zelf tegen maar die hebben als naam aquarium.* en die staan wel vermeld in een artikel omtrent cichliden.

    Terwijl er op mijn site (image map) wel degelijk afbeeldingen staan met de naam cichliden.* en die vind hij niet.
    Die afbeeldingen staan dan bijvoorbeeld weer in een artikel over planten.

    Maar waarom de vraag?
    In mijn cms wil ik de functie plaatsen om meerdere talen te kunnen gebruiken en deze in een database op te slaan.
    Bij ieder artikel kan men een afbeelding plaatsen, en de afbeelding krijgt dan de naam van de artikel titel.
    Bijvoorbeeld titel: Vloeren dan is afbeelding vloeren_43.jpg (43 staat voor id van artikel).
    Maar in meer talen is de titel: Vloeren voor NL en Boeden voor DE en Floors voor EN.

    En ik dacht dat 43.jpg dan wel kon als afbeelding voor artikel, alleen omtrent SEO ?
    En om afbeelding 3x weg te schrijven vloere_43 boeden_43 en floors_43 vind ik ook weer zo van pffffff...

    Als er iemand nog een suggestie heeft ?
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • bewerkt zo 20 dec 2015
    PMPosts: 415
    Nou, wat ik gedaan heb bij het laatste geval waar ik mee bezig ben vind ik eigenlijk wel handig.
    Ik heb daar een soort van wizzardje (maar heel simpel hoor) waarin alle textuele inputs staan, dus meta title, meta description en pagina inhoud en na het submitten genereer ik een map (mkdir) met als naam een prefix en het id van de pagina. eg: item_X

    en in stap 2 van het wizzardje upload de beheerder de images die hij wil naar de map item_X.

    In mijn geval werk ik met nummertjes+prefix voor de images, omdat ik ook gelijk een soort mini foto gallery aanmaak, en ik ook niet wil dat mijn slimme klant fotos gaat uploaden met achterlijke bestandsnamen en dus derhalve misschien niet gaan werken. dus voor elke foto die hij upload wordt het foto_1, foto_2, etc
    Maar je kunt natuurlijk ook heel simpel de imgna(a)m(en) de pagina titel meegeven (wel ff veilig leesbare/valid string van maken dan)

    Waar het op neerkomt is dat je geen dir krijgt met 70000 onbeduidende imgnamen, en als een record wordt verwijderd is het ook heel simpel bijhorende images (de hele dir) mee te verwijderen. en je hebt volledige controle over de benamingen.

    Eventueel wil ik mijn image beheer gedeelte wel een delen hier, misschien dat iemand er zijn voordeel mee kan doen.
  • PMPosts: 732
    Als in mijn cms een afbeelding wordt ge??pload dan moet men deze een titel geven omdat je anders (inderdaad) van die gekke namen krijgt.

    De afbeelding wordt dan weg geschreven als titel_(id).extensie
    Tevens wordt er een thumb aangemaakt titel_th_(id).extensie

    Deze worden ook weg geschreven in de database, althans het origineel.
    Verwijdert men de afbeelding wordt ook de thumb verwijdert.

    Maar probleem met meertalen blijft dus die titel grrrrr
    Je kunt het wel maken dat hij afbeelding 3x wegschrijft in nederlands_(id).ext duits_(id).ext en engels_(id).ext.

    Alleen de vraag zou dit nodig zijn betreffende het SEO gebeuren ?

    Zou bijvoorbeeld een artikel over een bepaalde onderwerp met afbeeldingen (id).ext en goede alt tekst niet genoeg zijn, dat zou een berg werk en ruimte schelen.
    If it's not fun, you're not doing it right!
  • bewerkt zo 20 dec 2015
    PMPosts: 415
    Och, feitelijk heb je je eigen vraag al beantwoord en die komt overeen met hetgeen ik ook suggereer in mijn eerste reactie:
    vinTage schreef:: Maar ik betwijfel heel erg hard, dat als je gewoon bv via google zoekt op "vw golf tdi" en je hebt twee exact gelijke websites maar op de ene website heb je 043 en op de andere vw-golf-tdi, dat die dan eerder in de resultaten zal komen te staan..
    ReneV schreef:: Nou als ik op een soort vis zoek (cichliden) dan kom ik afbeeldingen van mij zelf tegen maar die hebben als naam aquarium.* en die staan wel vermeld in een artikel omtrent cichliden.

    Terwijl er op mijn site (image map) wel degelijk afbeeldingen staan met de naam cichliden.* en die vind hij niet.
    Die afbeeldingen staan dan bijvoorbeeld weer in een artikel over planten.

    Blijkbaar is de html v??????l belangrijker dan de naam van de img
  • PMPosts: 732
    Ik denk het ook, denk dat de alt meer invloed heeft op een goed gezocht artikel dan de hele naam van een afbeelding.
    Zou een berg werk schelen, vooral kwa scripts met die Duitse taal pfffffffff.....

    Als logo maar de juiste naam heeft ;)
    If it's not fun, you're not doing it right!
Login of Registreer om te reageren.